Telefon: 0140-130 16   Email: eva-lis@goodwillab.se


Människan har alltid haft behov av att uttrycka sig genom kroppsspråk och symbolik. Naturfolk som inte använder kläder uttrycker sig genom exempelvis kroppsmålning, tatueringar, utsmyckning och ärr. Historiskt har kläder använts med både funktionella och symboliska syften. De har använts för att visa makt, välstånd, tillhörighet, ägande, livsstil, klass och andra attribut. Under antikens Grekland och Romarriket utvecklades nya tekniker för att tillskära och sy kläder, och man visade socialstatus, förmögenhet och rang med sina kläder.

Funktion eller makt

Efter Romarriket utvecklades kläderna i två riktningar: bondens kläder med slitstarkt material och adelns kläder som visade makt och välstånd. Kungamakten var i högsta grad involverad i hur folk klädde sig. Ju mer adlig man var ju mer elegant var man tillåten att klä sig. Ingen fick dock klä sig mer flärdfullt än Kungen. Den moderna klädstilen uppkom under Franska revolutionen. Folket visade sitt avståndstagande från kungamakten genom att klä sig enkelt och lika, vilket symboliserade jämlikhet. Folket, och inte adeln, bestämde nu modet.

Kostym och jeans

Nästa stora steg i klädernas historia skedde under Industrialismen. Borgarklassen tog nu över mer och mer av adelns tillgångar. Detta markerades med att använda en ny klädstil: kostymen. Kostymen började senare även att användas av arbetarklassen och blev den dominerande klädseln för flera årtionden. Under ”revolutionen” på 1960-talet började ungdomarna bestämma modets utveckling. Jeanskulturen fick starkt fotfäste och man började eftersträva att se yngre ut, och inte mera vuxen som före 1960-talet. Uniformen symboliserar auktoritet, en viss kompetens och gemensamma värderingar. Den främjar solidaritet och jämlikhet inom användargruppen. Uniformens historia har sitt ursprung i det militära. Syftet var att skilja vän från fiende. Schweizergardet, Påvens livvakter, var bland de första att använda uniform och det skedde i början av 1500-talet. Den moderna kamoflageuniformen utvecklades ca 1850. Användandet av andra uniformer som tex. ämbets- och organisationsuniformer kom i slutet av 1700-talet. Nya ämbeten skapades och introducerades till allmänheten genom att personalen använde dom.

Frälsningsarmén först ut

Den första internationella organisationen som började använda uniform var Frälsningsarmén, ca 1865. Vad säger historien om kläder och uniformer oss om dagens användande av profilkläder? Ända sedan antikens Grekland och Romarriket har man använt kläder för att visa vem man är och vad man står för. På samma sätt används profilkläder idag för att visa vilket företag man kommer ifrån ochvad varumärket står för. I dagens affärsmiljö står profilkläder för uttryck som framgång, kompetens och professionalism. Produkt och företagsmärken har blivit allt viktigare och man måste nå sina målgrupper med alla tillgängliga medel. Klädseln har blivit en viktig del av detta. Det finns stora möjligheter för moderna företag att förstärka sin profil och öka teamkänslan genom att använda rätt profilkläder.

Text: Tomas Jansson och Örjan Sjöling

Schweizergardets uniform (till vänster) är ett tidigt exempel på specialdesign. Formgivningen stod den tidens innedesigner, Michelangelo, för och dräkterna används än idag. Den franska revolutionens frygiska mössa (mitten) visade tydligt vad dess bärare stod för och själva plagget blev revolutionens ”logotyp”. Till höger syns ämbetstogan, ”Toga praetexta”, med sina purpurfärgade bårder. Den fick endast bäras av medlemmar av Roms senat.
 

Varför Goodwill?

När presentreklam fungerar ger den en positiv känsla hos mottagaren. Produkten används igen och igen. Ditt varumärke kopplas ihop med nytta, funktion, glädje. Gåvor bygger relationer. Goodwill vet vilka produkter som passar dina krav och behov. Vi har många exempel på lyckade kampanjinsatser och är uppdaterade på marknadens trender.

Men viktigaste av allt, vi är en personlig aktör, som tar ansvar för hela kedjan. Hela vägen till mottagarens positiva känsla om du så vill.

Kontakt detaljer

Goodwill i Tranås AB
Storgatan 59 B
573 32 Tranås

Email: eva-lis
Website: goodwill